שינויים בייצוגי משפחה בטלויזיה האמריקאית

18/06/2011

יחד עם השינויים שעברו על מוסד המשפחה במאה שעברה, גם המשפחה הטלוויזיונית עברה שינויים נכבדים. המשפחות הראשונות שאפשר היה לראות על המרקע היו משפחות פטריאכליות כמו המשפחות בסדרות אני אוהב את לוסי ומשפחת בריידי. בסדרות אלו הרכב המשפחה כלל אבא ואמא נשואים ולהם ילדים ממושמעים החיים באווירה של הרמוניה משפחתית מושלמת. עם השנים, הטלוויזיה האמריקאית העזה להציג עוד ועוד משפחות אחרות כשהיא נותנת במה לתכנים משפחתיים חדשים, תפקוד משפחתי לקוי והתייחסות לשינויים בהרכב המשפחה.

תכנים משפחתיים חדשים
ארצי באנקר מהסדרה הכל נשאר במשפחה כבש את המסך בתחילת שנות השבעים והיה לראשונה אב במשפחה אחרת. הכל נשאר במשפחה היתה יצירה ביקורתית על החברה האמריקאית, הגזענית והשובניסטית. ארצי היה דמות שהיה אפשר לסלוד מדעותיה הגזעניות אבל במקביל לאהוב ולהזדהות איתה. מחקרים הראו שלמרות שכוונת יוצרי הסדרה היתה סאטירית, גם צופים שמרנים וגם צופים ליברליים ראו בעמדות שהציג ארצי באנקר חיזוק לעמדותיהם. אם כי המבנה המשפחתי של המשפחה בסדרה הכל נשאר במשפחה הוא רגיל, לראשונה הוצגו תכנים חדשים איתם נאלצת להתמודד משפחה חדשה בימינו.

תפקוד משפחתי לקוי
עקרת בית למופת, אב מפרנס שעובד בתחנת כח ושלושה ילדים חמודים. עד כאן ממש כמו בשנות החמישים. אבל כשהאב הוא הומר סימפסון אלכוהוליסט שמן ועצלן ששיטות החינוך שלו כולל חנק, לבארט הבכור יש בעיות התנהגות קשות והפעוטה הקטנה מגי יש ניסיון לרצח בעברה, ברור שזו לא הגרסה המצויירת של משפחת בריידי. בסדרה הסימפסונס יש שמירה על הרכב המשפחה המסורתי, אך ישנה התייחסות רבה לאי תפקוד הורי, בעיקר של האב. גם בסדרה נישואין פלוס יש שמירה על הרכב המשפחה המסורתי: אבא, אמא, ילדים וכלב לצד עיסוק בתכנים של תפקוד משפחתי לקוי. עם זאת, בנישואין פלוס האב לא מהווה דמות עצלנית אלא דמות המנוצלת על-ידי המשפחה.

שינויים בהרכב המשפחה
הסדרה משפחה מודרנית מהווה מעין נקודת מפנה מעניינת כתוכנית שמציגה הרכבים חדשים של משפחה מבלי ללעוג לה. באילן היוחסין של משפחה מודרנית אפשר למצא זוג הומוסקסואלים המגדל ילה ויאטנמית מאומצת, אם קולומביאנית יפיפיה הנשואה לגבר עשיר המבוגר ממנה ביותר מעשר שנים, לצד משפחה בעלת הרכב מסורתי. משפחות אלו מקבלות מצד יוצרי הסדרה התייחסות זהה לזו שמקבלת המשפחה השלישית והמסורתית בסדרה.

הצגת משפחה עם הרכב לא קונבנציולי בפריים טיים האמריקאי מבטא את המעבר מדימוי המשפחה האחרת כמשפחה לא מתפקדת לדימוי מציאותי יותר. כיום, ישנן משפחות רבות שלא כוללות אמא ואבא נשואים עם ילדים ביולוגים, ורק מן הראוי שיהיה לכך ביטוי בסדרות טלוויזיה, שהרי הטלוויזיה אמורה לייצג מציאות. המודל של הורות אחרת הוא אחד הביטויים לשינויים שעובר מושג המשפחה בכלל וההורות בפרט. לפי מודל זה שני אנשים שאינם נשואים יכולים להחליט להביא יחד ילד לעולם ולגדל אותו. לפי מודל זה הורות איננה נגזרת של מוסד הנישואין או נובעת מביולוגיה. מעניין יהיה לראות כיצד הייצוגים של משפחה בטלוויזיה ימשיכו ויושפעו ממודל ההורות האחרת, והאם יסייעו במתן לגיטימציה חברתית לתופעה זו.

חזרה למגזין
Loading