דרכים להעשיר את הילד ולהקנות לו ביטחון עצמי

26/05/2015

הורים רבים כיום מוצאים את עצמם מוטרדים מקצב ההתפחות של ילדיהם הקטנים, עוד שהם בגיל מאוד צעיר. הם עוקבים מקרוב אחר כל פרט קטן בהתנהגותו של הילד, עורכים השוואות לילדים אחרים, קוראים ספרות בנושא ונמצאים באופן מתמיד במצב של חשש שילדם אינו מתפתח בקצב הראוי. דאגה זו, שמקורה אולי בעולם התחרותי בו אנו חיים, הולידה רצון עיקש בקרב הורים צעירים להקנות לילדיהם הרכים כישורים שונים ומרובים ככל שניתן- מוטוריים, קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים, כבר מגיל צעיר, במטרה להעניק להם בטחון עצמי וארגז כלים גדול ומספק, כדי להתמודד בעולם התחרותי אליו נולדו.

החיפוש אחר דרכים להעשרת הילד מתחילים בשלב מאוד מוקדם, כבר לאחר הלידה. עדות לכך נמצאת במגוון הקורסים השונים המוצעים לאימהות צעירות, כמו למשל - עיסוי תינוקות, יוגה לתינוקות, ליווי התפתחותי ועוד, הזוכים לפופולריות עצומה. זה ממשיך בפעילויות בגן דוגמת שיעורי תנועה לגיל הרך, שנועדו לחזק את היכולות התנועתיות של הילד ובכך לחזק את הביטחון העצמי שלו, וממשיך בפעילויות מיוחדות להכנת ילדי הגן לכיתה א'.

מחקרים שנעשו בתחום התפתחות הילד מצביעים על כך שילד שאינו חש בטוח בגופו יתקשה להגיע לכדי מיצוי חברתי ולימודי, ולכן חשוב מאוד להשקיע בפיתוח הכישורים והביטחון העצמי של הילד כבר בגיל צעיר. להורים ולסביבה של הילד יש חלק משמעותי בבניית הדימוי העצמי שלו ובחיזוק הביטחון העצמי שלו ועל כן חשוב מאוד להשקיע מאמצים בפיתוח מיומנויות שונות כבר בגיל הרך. במאמר זה נסקור חלק מהדרכים בהם הורים וילדים יכולים לתרום להעשרת הילד, הראשונה שבהן היא קורס שיעורי תנועה לגיל הרך.

 

שיעורי תנועה לגיל הרך ככלי התפתחותי

 

תנועה ותנועתיות הם צורך בסיסי וטבעי. תנועה אצל ילדים מאפשרת גדילה והתפתחות תקינה בכל התחומים: בתחום הקוגניטיבי, הרגשי, החברתי, המוטורי. התנועה היא בסיס להתפתחות השכלית והיא מסייעת לחיזוק מיומנויות למידה (קשב, ריכוז), פיתוח יכולות ורבליות ופיתוח קשרים חברתיים. כיום ידוע לנו שילדים המורגלים בתנועה הם ילדים עצמאיים יותר ובעלי בטחון עצמי יותר גבוה. התחום של פיתוח תנועתיות ויכולות מוטוריות של ילדים בגיל הרך הוא תחום ההולך ומתפתח ככל שהחשיבות שלו הופכת ברורה יותר ויותר. כיום, שיעורי תנועה לגיל הרך מועברים באופן תדיר על ידי גננות, מדריכים, סייעות ומטפלים בגני ילדים בכל הארץ, והביקוש לשיעורי תנועה לגיל הרך הולך וגדל. השיעורים מועברים לרוב החל מגיל שנתיים ועד לגיל שש, רגע לפני הכניסה לבית ספר. שיעורי תנועה לגיל הרך כוללים מגוון רחב של פעילויות, משחקים ותכנים מיוחדים המותאמים לגיל הרך, למשל: יוגה, יציבה, דמיון מודרך, שיווי משקל, התמצאות מרחבית ועוד, אשר מטרתם לשפר את היכולות התנועתיות של הילד ובכך גם לחזקת את הביטחון העצמי שלו.

 

דרכים נוספות לשיפור הביטחון העצמי

 

התחום של העשרת עולמם של הילדים ובניית הביטחון העצמי הוא תחום המתפתח ללא הפסק. מחקרים בתחום הביאו לשינויים בתפיסה ובקשת הטיפולים בהתאם. לצד שיעורי תנועה לגיל הרך ניתן למצוא סדנאות וחוגים לילדים, שיעורי מוזיקה, יצירה, תאטרון, סיפורים והעשרת השפה ועוד, לצד מטפלים ומדריכים פרטיים המעניקים ליווי ותמיכה פרטנית להורים בנושאים אקוטיים.

מעבר לסדנאות ולשיטות השונות, חשוב לזכור את חלקם ותפקידם של ההורים בתהליך העשרת הידע ובניית הביטחון העצמי של הילד. ההורים למעשה מהווים לילד מראה בה הילד מתבונן, ומה שהוא רואה מסייע לו לפתח את הדימוי העצמי שלו. מלבד להעניק לילד יחס טוב, חום ואהבה, חשוב שההורים ישימו לב לכל סוג של אינטראקציה בינם לבין הילד, קטנה ככגדולה. התגובות של ההורים למצבים שונים הם שמלמדים את הילד על עצמו ועל הערך שלו, ובהתאם לכך נבנה הדימוי העצמי שלו. כך למשל, חשוב לתת לילד מחמאות וחיזוקים, אך חשוב גם כיצד להגיד אותם ומתי. חשוב לתת ביקורת ולהציב גבולות, אך לא להפריז בביקורת על כישלונות. חשוב לתמוך בילד ולתת לו את ההרגשה שיש מי שדואג לו, אך כדאי גם לתת לו לבצע דברים לבד ואפילו להיכשל, כדי לאפשר לו לקבל יכולות עצמאיות ולחזק את התחושה שהוא יכול להסתדר בעולם בכוחות עצמו.

חזרה למגזין
Loading