חיפוש מהיר
איך מספרים בבית הספר ובגן על הורות משותפת?
כל הורה במשפחה אלטרנטיבית, בין אם זו הורות משותפת, אמהות יחידנית או הורות גאה של לסביות או הומואים, נאלץ להתמודד עם אתגרים שונים, החל בתגובות של חברים ובני משפחה מהמעגלים הקרובים והרחוקים, דרך התמודדות עם מערכות בירוקרטיות כמו משרד הפנים וביטוח לאומי ועד להתמודדות עם השאלות שהילד עצמו מעלה, בנוגע להרכב המשפחתי שלו ולדרך בא הגיע לעולם. אחד מהנושאים האלו שיהפוך לאתגר במוקדם או במאוחר הוא נושא המפגש עם מערכות החינוך - גנים ובתי ספר. מספר הילדים הנולדים במודלים של הורות משותפת והורות גאה הולך וגדל מדי שנה. ובכל זאת, כשאותם ילדים מגיעים לגן הם פוגשים לראשונה בילדים רבים שנולדו למסגרת המשפחתית המסורתית של אמא ואבא. זה הגיל שבו מתחילות לעלות השאלות ומתעוררת הסקרנות, גם מצד הילד עצמו וגם מצד חבריו לגן, בנוגע למודל המשפחתי שלו. אחד החששות הגדולים של הורים במשפחות אלטרנטיביות היא שילדם יידחה מבחינה חברתית על רקע השוני במבנה המשפחתי או בגלל הנטייה המינית של ההורים. וכאן עולה השאלה- מה אנחנו יכולים לעשות? כיצד ניתן להתכונן לקראת כניסתו של הילד לגן או לבית הספר? האם אנשי החינוך ערוכים להתמודדות שכזו?
הורות משותפת במסגרות חינוכיות
כידוע, מושג המשפחה התרחב מאוד בשני העשורים האחרונים וכיום יש לו משמעויות שונות ומודלים שונים ומגוונים. לא בכל משפחה יש אמא ואב. יש משפחות עם שתי אמהות או שני אבות, יש משפחת של אבא ואמא שלא התחתנו או לא גרים ביחד יש ילדים שנולדו בהליך פונדקאות, אימוץ או תרומת זרע ועוד. גם המודל של הורות משותפת מצטרף בשנים האחרונות למאגר ההולך וגדל של משפחות אלטרנטיביות, וההורים אשר בחרו במודל זה, כמו כל הורה אחר, נאלצים להתמודד עם הקשיים הכרוכים בשלב בו הילד מגיע לראשונה לגן ופוגש בילדים ממודלים משפחתיים אחרים. באופן כללי מדובר בשלב מעבר שהוא קשה רגשית לכל המעורבים: גם להורים וגם לילד בשל הניתוק המתמשך לשעות ארוכות וההסתגלות לסדר יום חדש ולאנשים חדשים. על כך נוספת ההתמודדות מול המטפלים החינוכיים ועם השאלות של הילדים האחרים. הנושא בולט במיוחד בימים כמו יום המשפחה, בהם נערכות פעילויות שונות בגנים ובבתי הספר המציינות וחוגגות את הקשר המשפחתי. עד לא מזמן פעילויות אלו התמקדו במודל המשפחה המוכר והמסורתי- אמא, אבא, ילד ובית אחד, אך ככל שחלים יותר שינויים בחברה כך גם התכנים הולכים ומשתנים בהתאם. כיום ישנה כבר מודעות לנושא ההורות האחרת ומתקיים שיתוף פעולה יצירתי ופורה בין ההורים ואנשי החינוך כדי ליצור כלים מתאימים להתמודדות עם המצב. אך יחד עם זאת, המצב אינו כך בכל הגנים או בתי הספר בארץ, ובנוסף, כל פעם שהילד עובר גן או או בית ספר או עולה כיתה- הנושא עולה מחדש ומצריך "שידור חוזר" והתמודדות מחודשת מול איש חינוך חדש.
מה יכולים ההורים לעשות?
אחד הדברים שהורים במסגרת של הורות משותפת יכולים לעשות כדי להתמודד עם המצב הוא בראש ובראשונה להתכונן ולבצע פעולות מקדימות. הכוונה היא למפגש עם האחראי לטיפול בילדם, בין אם זה המורה או הגננת, לשיחה בה הם יוכלו להסביר מהי הורות משותפת ומה משמעותה מבחינת גידול הילד. בפגישה שכזאת ההורים יכולים להביע את דאגתם ולשמוע מה יש למטפלת להגיד, לשמוע אילו פתרונות היא יכולה להציע וגם לחשוב יחד על פתרונות יצירתיים למצבים שכיחים כמו שאלות של הילדים, העלבות, הקנטות וכדומה. כמו כן ניתן לחשוב יחד על פעילויות הקשורות במשפחה (כמו יום המשפחה) וכיצד ניתן להתאימן גם למודל המשפחתי המיוחד שלכם. יש לא מעט אנשי חינוך ובתי ספר שיסכימו לנהל דיון בכיתה או בבית הספר עבור המורים והתלמידים כאחד, בנושא משפחות וסוגים שונים של משפחות, כדי לעודד פתיחות והבנה של הילדים והמורים לנושא.
חשוב לבקש שהגננת או המורה יפגינו רגישות ויפנו תשומת לב רבה לשינויים בהתנהגות של הילד היכולים לבוא לידי ביטוי בציורים או בשינויים התנהגותיים כמו כעס, אלימות או הסתגרות ולהתריע על כך בפני ההורים. יש לוודא שהגננת תומכת ומעודדת את הילד ומקבלת אותו כשאר הילדים.
בנוסף יש צעדים שחשוב שההורים יבצעו. ילד שנולד להורים במסגרת של הורות משותפת נולד לתוך מערכת נתונה ועד הגיעו לגן הוא לא יכיר משהו אחר. אם הקשר בין ההורים יהיה בריא וחזק, והילד מקבל מענה ישיר וכנה לשאלותיו, כך הוא גם יקבל מסרים חיוביים אודות המסגרת ההורית ויגדל ברוח זו. באחריותם של ההורים להיות שלמים עם ההחלטה שלהם לבחור בהורות משותפת ולדאוג לגדל ילד בעל חוסן נפשי ובטחון עצמי. אם אתם חשים בלחץ, אי נוחות או חוסר בטחון - אותה תחושה תעבור גם לילד. חשוב לענות על שאלותיו של הילד בצורה כנה, ברורה ופשוטה כדי לסייע לו להבין את עולמו ולעשות בו סדר. כל מה שתגידו לו ישפיע על הדרך בה הוא חושב ועל דרכי ההתמודדות שלו. אם תפגינו בטחון עצמי לצד חום ואהבה, כך יחוש גם הילד וזה ייתן לו את הכלים להתמודדות בריאה וקלה יותר עם מצבים שונים העתידים להיקרות בדרכו, כמו שאלות או הקנטות המופנות אליו מילדים אחרים.
חזרה למגזין